- De wereldwijde luchtvaartsector heeft op de jaarlijkse IATA-vergadering afgesproken in 2050 volledig CO2-neutraal te willen zijn.
- Tot nu toe hadden de honderden bij de brancheorganisatie IATA aangesloten maatschappijen alleen beloofd de CO2-uitstoot in 2050 te halveren.
- Bij Chinese luchtvaartmaatschappijen zou nog steeds wel veel weerstand zijn tegen de door overheden en milieuorganisaties afgedwongen resolutie.
De wereldwijde luchtvaartsector gaat zich ervoor inzetten om in 2050 volledig CO2-neutraal te zijn. Daarover hebben maatschappijen op de jaarlijkse vergadering van de internationale brancheorganisatie IATA een resolutie goedgekeurd. Met deze stap geeft de sector gehoor aan de toenemende druk van overheden en milieuorganisaties, hoewel dat er bij Chinese luchtvaartmaatschappijen nog steeds veel weerstand zou zijn.
Jaren terug hadden de honderden maatschappijen die zijn aangesloten bij IATA zich al geschaard achter de belofte om hun CO2-uitstoot in aanloop naar 2050 te halveren ten opzichte van het niveau van 2005. Maar volgens critici was die toezegging niet voldoende. Met de nieuwe resolutie schaart de branche zich nu ook achter het streven uit het Klimaatakkoord van Parijs om de opwarming van de aarde beperkt te houden tot 1,5 graad.
IATA-topman Willie Walsh erkende op de vergadering dat de nieuwe verbintenis “een extra uitdaging in een zeer moeilijke tijd” zou zijn, maar hij riep op tot mondiale eensgezindheid binnen de branche. “Voor de luchtvaart is netto nul een gedurfde inzet. Maar het is ook een noodzaak”, stelde hij.
Air France-KLM streeft er net als andere Europese maatschappijen al langer naar om netto CO2-neutraal te zijn in 2050. Daarbij wil het Frans-Nederlandse concern de uitstoot in 2030 al met de helft hebben teruggedrongen. Om dit te bereiken wordt er onder andere geïnvesteerd in de nieuwste generatie vliegtuigen. Ook ondersteunt Air France-KLM de ontwikkeling van schonere brandstof en nieuwe motoren en vliegtuigen.
Bijvoorbeeld door te gaan vliegen op waterstof zou een grote verduurzamingsslag te behalen moeten zijn. Die technologie levert vermoedelijk weinig op voor 2030, maar kan in de jaren tot 2050 wel veel effect hebben.
Coronaverliezen groter dan gedacht
De verliezen van de wereldwijde luchtvaartsector door de coronacrisis komen waarschijnlijk hoger uit dan eerder ingeschat. Dat staat in nieuwe ramingen van de internationale brancheorganisatie IATA. Wel denkt de sector dat de verliezen volgend jaar flink zullen teruglopen, nu steeds meer mensen zijn gevaccineerd en het luchtverkeer tussen veel bestemmingen weer op gang komt.
Voor dit jaar rekent IATA nu op een totale verliespost van bijna 52 miljard dollar, omgerekend zo'n 45 miljard euro. Bij de vorige raming in april werd nog uitgegaan van een tekort van zo'n 48 miljard dollar. IATA heeft ook zijn inschatting voor de verliezen van vorig jaar naar boven bijgesteld. Bij nader inzien gaat het om bijna 138 miljard dollar, waar eerder nog sprake was van dik 126 miljard dollar verlies.
Voor 2022 is het beeld beduidend minder somber. IATA denkt dat de branche over de gehele linie volgend jaar iets minder dan 12 miljard dollar verlies in de boeken zal zetten. "We zijn het diepste punt van de crisis gepasseerd", zei IATA-topman Wilie Walsh tijdens de jaarvergadering van de brancheorganisatie. Volgens hem is er nog altijd sprake van "serieuze problemen". Maar de weg naar herstel zou ook in zicht komen. Vooral voor de Noord-Amerikaanse markt is de prognose positief. Daar kunnen luchtvaartmaatschappijen volgend jaar waarschijnlijk weer winst maken.
Ondanks dat het beeld volgend jaar waarschijnlijk verbetert, dringt IATA bij overheden nog steeds aan op verlenging van steunmaatregelen voor de luchtvaart. De organisatie wijst erop dat er verspreid over de wereld nog steeds beperkingen gelden voor vliegreizen. Ook vindt de luchtvaartsector dat vaccins beschikbaar zouden moeten zijn voor iedereen die ze wil.